DigiD en eHerkenning

Waarom DigiD?

Gaat u naar uw gemeentehuis, of naar het loket van een andere overheidsinstelling? Dan moet u in veel gevallen uw identiteitskaart, paspoort of rijbewijs laten zien. Zo weet de overheid wie u bent. Op internet kunt u laten zien wie u bent door in te loggen met uw DigiD. 

Hoe werkt DigiD?

Stel, u wilt op de website van uw gemeente een uittreksel van de gemeentelijke basisadministratie aanvragen. U wordt dan van de site van de gemeente automatisch doorgeleid naar de inlogpagina van DigiD. Daar vult u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. Vervolgens komt u automatisch terug op de site van de gemeente, waar u het uittreksel aan kunt vragen.

Alles over DigiD vindt u op www.digid.nl.

U kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven. Zoals burgers met DigiD kunnen inloggen bij de overheid, zo kunnen verenigingen, bedrijven, ondernemers en beroepsbeoefenaren dat met eHerkenning. Een belangrijk verschil is dat DigiD wordt verstrekt door de overheid en eHerkenning door commerciële bedrijven.

Met eHerkenning wordt het eenvoudiger om online zaken met elkaar te doen. U kunt met één inlogmiddel, een eHerkenningsmiddel, veilig inloggen bij alle aangesloten organisaties. U hoeft dan niet meer voor elke organisatie een ander inlogmiddel te gebruiken.

Er zijn verschillende beveiligingsniveaus.

Voor formulieren op de site van Woudrichem is op dit moment niveau 1 voldoende.

Voor Antwoord voor Bedrijven heeft u niveau 2+ nodig. Dit is beveiliging op basis van gebruikersnaam, wachtwoord en eenmalig password dat u ontvangt via token of sms.

Alles over eHerkenning kunt u vinden op www.eherkenning.nl.